February 10, 2023

超高效練結他大法(1)裝咗車道偏離警示未?


彈咗好耐都冇咩進步?原來你做漏咗呢一樣野

LONG FUNG TAM

FUNGUITAR 創辦人及總監
香港指彈結他 Guitar Fingerstylist
個人 YouTube 頻道累計五百萬點擊率

前言


上次講完咩係 Guitar Fingerstyle 之後,發覺原來大家對高效練習法都好有興趣,所以決定嚟緊不定期寫下呢個主題,希望我十幾年嘅教學心得幫到大家。今次我哋探一個好困擾結他新手嘅問題:明明我每日都有練譜,點解仲好似彈來彈去都冇咩進步?

首先要搞清楚,練譜其實係咩一回事。好多同學仔以為練琴,就係將一份啱啱拎到嘅譜由頭彈到尾,重覆又重覆,直到彈得出個大概。覺得自己練咗好耐嘅同時,個進度又好似唔多,彈到前面又彈唔到後面咁。

慣性動作:越快習慣越危險


人其實係一種依賴慣性嘅動物,一旦你開始熟悉某一個動作,到你第二第三次做就會開始搵到捷徑,令你更快適應到新技能。不過喺呢個時侯,操作就會憑直覺,變得無咩意識,簡單黎講:你只係重覆緊一個動作,當學習建基於呢個基礎,就會好脆弱,大家睇過 《誰搬走了我的乳酪》,就會明白盲目嘅安逸感,往往都係最危險。

Funguitar創立咗十幾年,教過嘅學生好多,無論係極新手,定係有自學底子嘅都見唔少,有一種學生往往喺上堂嘅初期表達出一種特質,令我好快知道佢一定比起一般人更快學識。例如叫大家示範彈下Pattern,當其他人彈一次就望住我等comment嗰陣,呢種學生會彈完一次之後,自己嗌聲「哎呀」,唔係三心兩意,唔係自我懷疑,而係察覺到自己彈得唔好嘅地方,然後又彈多一次修正。

呢一種性格特質,就係特強嘅自我意識 (self-awareness)。

車道偏離警示:你有留意自己的練習軌跡嗎?


唔知大家知唔知,而家好多注重安全嘅新車,都有一個新功能,叫車道偏離警示,或者車道維持 (Lane Assist),即係話當你行車時,車頭有個鏡頭會識別你馬路嘅線,每當感覺到你越行越偏而又唔係過線,就會電腦介入,拉你返黎中間,確保你唔會出意外。之所以講 self-awareness 尤其重要,係因為呢個感覺就好似你腦人面嘅 lane assist 一樣,練習時無時無刻都要留意住自己嘅練習軌跡。

練結他係一件好易令人分心嘅事,點解咁講呢?你試諗下,一份譜你彈十幾次,首歌大約成型了,你會有成功感啦(阿媽都認得你彈緊咩喇 yeah),會有舒壓感啦(夜媽媽,木結他,又係一個好減壓嘅 Combo 黎嘅),簡單黎講,你好快會進入咗一個享受音樂嘅狀態,獎勵 (Rewarding)嘅情緒會帶住你飄咗去第二度。

快啲整番個車道偏離警示先喇!

但大家諗深一層就會發現,其實挫折同迷失,係任何學習過程嘅必經階段,因為初期熟悉感未出現,摸索期嘅心態必然係戰戰競競,非常累人;而人類生存嘅法則之一,就係趨吉避凶,於是乎為咗盡快達到 Rewarding 呢個目的,我哋一係就會過濾咗一啲不適嘅學習障礙,一係就會用另一個差唔多,但係錯嘅方案去取代佢,試圖等自己盡快過關。

千祈唔好為咗達到 Rewarding,就用另一個差唔多但係錯嘅方案去練習呀!

就以一個例子嚟答大家,可能你啱啱接觸三連音,唔小心將佢混淆咗其他拍子嘅讀法,當你唔察覺自己彈錯,幾次後你就會誤判嗰個係三連音。彈錯幾十次後,基本上你已經冇咗對三連音嘅觸覺。然後你仲會覺得,我明明就練咗三四十次啦!點解仲未學識嘅?錯過咗自己最佳嘅黃金學習時機,反而越來越有樽頸嘅感覺。

練習千祈唔好急,最緊要快!

講咗咁耐,到底我吔要點培養 self-awareness 呢?以下我分享兩個我上堂成日教學生嘅方案或例子。

習慣一:搵出當前大任務


開始之前搵一啲暗示,令自己每練一陣就要記得,自己當前嘅大任務,係建立正確嘅習慣,而唔係急於重覆某個習慣。例如你拍子跟唔上,如果為咗盡快彈得似樣然後上 YouTube 聽下原曲模仿先,而冇消化一下慢慢數一次,到頭來你首歌會彈得似,但對拍子嘅感釁就從來唔會係你身上原生出現。

你可以用螢光筆劃低個重拍,提自己按時踏腳,從而穩定對 BPM (Beat Per Minute)嘅控制,再慢慢拎起支結他都未遲。練琴期間,你甚至可以忽略自己其他不足,例如有少少按得唔好等等,唔好心急,一切以大任務為首選。其實每次可以好有效咁處理好一個小問題,就已經好叻㗎喇!

就用我以下編曲嘅《壞與更壞》為例,最後嗰幾個小節我會建議同學仔咁寫:

習慣二:延遲你自滿嘅情緒


你係為咗咩練結他嘅?想自娛?想放輕鬆?無論係咩都好,延遲一下太早出現嘅正面情緒,因為只有咁樣,你先會繼續反覆研究當中嘅不足之處,從而建立自我修復嘅能力。例如第一次啱啱彈到份譜,唔好急於太快收貨,然後想再彈下一首,可以俾自己一啲難度或者關卡,例如係錄住音仲可唔可以一 take 過呢?力度嘅控制仲可唔可以好啲呢?問下你嘅結他老師,睇下自己仲有咩可以再突破。

總結


大概如果要搵一句金句記低,我會話:

有好多隱藏技術嘅正確學習時機,係必須等份譜熟透,自我發掘好幾次先會觸發到。佢絕對唔會喺初期出現,更加唔會喺習慣未成形嘅時候出現。

最怕當你日復日,以為自己好俾心機練琴,原來只係喺度速食份譜原地踏步,而冇好認認真真咁練過結他。延遲你享樂嘅情緒,集中資源自我修正,先可以搵出啱自己嘅練習軌跡。

如果大家有啲咩唔明白,或者想有人督促你,心動不如行動,即刻報名學結他了解更多啦~除此之外,我哋網站上面都有大量樂譜免費收睇,希望大家可以有多啲資源練習~

立即報名結他課程免費木結他 chord 譜

自我發掘、精益求精先係學習結他最好嘅態度!

同步刊登於 Re:spect Magazine 272 期

LONG FUNG TAM

FUNGUITAR 創辦人及總監
香港指彈結他 Guitar Fingerstylist
個人 YouTube 頻道累計五百萬點擊率